Geçen gün yazdığımız yazıyla Facebook’un, Hindistanın en büyük mobil operatör ve teknoloji şirketi Relience girişimine yatırım yaptığını duyurmuştuk. Bu yatırımla birlikte Facebook, mobil pazarda çok büyük bir yer alan Hindistan’da önemli bir oyuncu haline geldi. Ayrıca iki şirket, uygulama üzerinden Jio Mart marketin tüm süreçlerini de dijitalleştirmeye karar verdiler ve JeoMart’ı e-ticarete açmayı ve mobil uygulamalar üzerinden satış yapmaya stratejik olarak karar aldılar. Facebook’un bünyesinde olan WhatsApp’da bu alanda oldukça işe yarayacak.
Hindistan’ın en değerli firması Reliance tarafından işletilen bir e-ticaret girişimi olan JioMart, WhatsApp’ta bir “sipariş sistemi” test ediyor ve bize Facebook ve Hint telekom devi Reliance Jio Platforms arasındaki işbirliğinin neden önemli olduğunu size açıklamamıza imkan veriyor. Hindistan eyaleti Maharashtra’daki üç şehir olan Navi Mumbai, Thane ve Kalyan’daki kullanıcılar, market alışverişi için JioMart’ın WhatsApp işletme hesabını marketlerde kullanabilir hale geldiler.
Sistem şu şekilde çalışacak, tarayıcıda mini bir mağaza penceresi açan bir bağlantı sağlanacak ve market ürünleri tarayıcıda listelenecek. WhatsApp kullanıcıları, temel ürünlerden cips, yağ, sabun, diş macunu, atıştırmalıklar, çay ve kahve, pirinç, çikolata vb gibi çeşitli bakkal ürünlerini seçmelerine olanak tanıyan + 91-8850008000 mesajını “Merhaba” olarak mesaj göndererek sipariş başlatabilecekler. Şu anda dijital olarak ödeme yapmanın bir yolunu içermeyen bir sipariş verildikten sonra, JioMart otomatik olarak onlara bir mahalle mağazası atayacak ve o mağazadan ürünler müşteriye teslim edilecek.
WhatsApp ve JioMart’ın işbirliğine aşina olan bir kaynak hareketi doğruladı, ancak sipariş sisteminin şu anda pilot aşamada olduğunu söyledi. 1.200’den fazla mahalle mağazası pilot programına katılıyor. Hindistan’ın en büyük perakende zinciri Reliance Retail ile 385 milyondan fazla abonesi olan Hindistan’ın en büyük telekom ağı olan Reliance Jio Platform’un ortak girişimi olan JioMart, personelin hijyen ve güvenliği, uygun fiyatlar, hızlı ve dakik operasyon gibi tüm operasyon süreçlerini etkili bir şekilde yönetebilecek güçte.
Yapılan bu pilot test Reliance Jio Platforms’un WhatsApp’ın Facebook’taki hizmetin 400 milyondan fazla kullanıcıyı topladığı Hindistan’daki benzersiz erişiminden nasıl yararlanmak istediğine dair bir fikir veriyor. Geçtiğimiz hafta Facebook, Reliance Retail gibi Hindistan’ın en değerli şirketi olan Reliance Industries’in bir yan kuruluşu olan Hint firmasının % 9,9’unu almak için Reliance Jio Platformlarına 5,7 milyar dolar yatırım yaptığını açıklamıştır ve bunu haber de yapmıştık.
Şirketin Hindistan’daki işlerini denetleyen bir Facebook Başkan Yardımcısı olan Ajit Mohan, bir röportajda TechCrunch’a iki şirketin işbirliği yapma yollarını keşfedeceğini söylemişti ve JioMarket tarafında da birlikte iş birliğine gideceklerini belirtmişti. Bu işbirliklerinden biri, kullanıcıların WhatsApp’ta çevrelerindeki yerel mağazaları bulmasına, mağaza operatörleriyle konuşmasına ve Facebook’un sahip olduğu anlık mesajlaşma servisinden sipariş vermesine izin verme fikriydi. Bu fikir, çok hızlı bir şekilde hayata geçti ve WhatsApp üzerinden JioMarket pilot çalışmaları başladı.
WhatsApp uygulaması ve Facebook’la birlikte en yakındaki dükkanlara göz atabilir ve dükkan sahibiyle konuşabilirsiniz. Kullanıcılar bu iki sosyal medya platformunu kullanarak siparişlerini verebilir ve ödeme de yapabilir hale geldi. WhatsApp, Hindistan’da Pay’ın ülke çapında dağıtılması için Yeni Delhi’den henüz onay almadı. Fakat yerel medya raporları bu yılın başlarında WhatsApp’ın Pay’ın ülkedeki erişimini çeşitli aşamalarda genişletmeye başladığını iddia etti. Facebook’dan Mohan geçen hafta Hindistan’da daha önce olduğu gibi 1 milyon WhatsApp kullanıcısının mobil ödeme hizmetine erişebileceğini söyledi.
Tüm detayları göz önüne aldığımızda sosyal medya platformu Facebook, Hindistan’a yaptığı yatırımla artık sosyal medya platformu olmaktan çok, bu platformları perakende de kullanma yolları arıyor ve bu alanda da oldukça başarılı işler yapıyor. Daha önceden yapılan yorumlarda Facebook batacak mı diye konuşulurken, şirketin WhatsApp’ı satın alması ve tüm perakende süreçlerini WhatsApp ve Facebook’la birleştirmesi, şirket için oldukça stratejik bir adım olacak. Facebook, bu atılımını tüm dünyada yapacağa benziyor.
Resimler: JioMarket