E-Ticaret Siteniz İçin Dijital Dönüşüm Tüyoları başlıklı bu yazımızda e-ticaret sitenizde satışları artırmak ve çok daha iyi bir müşteri deneyimi sunmanız için size bazı tüyolar vereceğiz. Bu tüyoları e-ticaret sitenize uyguladıktan sonra güzel sonuçlar almaya başlayacaksınız ve müşteri deneyimlerinizi iyileştirerek dijital dönüşüm sürecine birkaç aşama dahil etmiş olacaksınız. Nedir bu tüyolar birlikte bakalım.
E-Ticaret Siteniz İçin Dijital Dönüşüm Tüyoları
E-Ticaret Siteniz İçin Dijital Dönüşüm Tüyoları konusunda ilk dijital dönüşüm nedir kısaca bahsedelim. Dijital dönüşüm yaptığınız işle ilgili dijital süreçleri hayata geçirmeniz ve bu hayata geçirdiğiniz süreçler sizin iş yapış biçiminizi olumlu etkileyen ve sizin performansınız artıran süreçlerdir. Dijital dönüşüm süreçleri genelde olumlu olarak değerlendirilmeli ve dijital dönüşüm uzun soluklu bir yol olduğu için sürekli yapacağınız yatırımların size olumlu dönüşleri olmalıdır. Olumsuz dönüşler varsa o süreçleri tekrar gözden geçirmeniz gerekir, ana amaç süreçlerin olumlu hale getirilmesidir.
Dijital Dönüşüm Sürecinde Teknoloji Altyapılarınızı İyileştirmek
Dijital dönüşümde ilk yapmanız gereken öncelikle iki iş vardır. Birincisi teknoloji altyapılarınızı güncellemeniz; ikincisi ise bu teknolojileri yönetecek ve çözüm ortaya koyacak insan gücü. Dijital dönüşüm bir websitesi kurduk her şey harika oldu mantığıyla yapılmamalıdır. Websitesini kurdunuz ama yavaş açılıyor, renkler iyi değil, iyi bir müşteri deneyimi yaşatamıyorsunuz; o zaman bazı şüreçler yanlış gidiyor ve yönetilemiyor demektir.
Dijital Dönüşüm Sürecinde İnsan Gücünü İyi Eğitmek
Dijital dönüşüm sürecinde insan gücü çok çok çok önemlidir. Dünyanın en üst düzey teknolojisini de kursanız, yine de o teknolojiyi yönetecek insanlar çalıştırmalısınız. Teknoloji kendi başına bir şeyler yapıyor; fakat yine de insan gücü bu noktada çok önemli. Günümüzde yapay zeka ile ilgili haberleri okuyorsunuzdur; yapay zeka birçok süreç konusunda insanlara yardımcı olsa da; yine de bu teknolojiye verileri hazırlayan ve bu teknolojinin algoritmalarını programlayan ve bu teknolojileri yöneten yine de insanlardır!
E-Ticaret Site Altyapılarınız Çok Çok Çok Hızlı Olsun
Bu konu çok önemli. Ne yaparsanız yapın, paraya kıyın, bütçe ayırın ve çok hızlı çalışan bir e-ticaret sitesi altyapısına sahip olun. Gerekirse Amazon AWS Cloud en hızlı sunucuları kullanın ve aylık maliyetlerine katlanarak çok hızlı çalışan ve uptime’ı da %100 olarak çalışan bir altyapıya geçin. Sitenizin hızlı açılması, sitedeki resimlerin hızlı yüklenmesi ve ziyaretçilerin sitede gezinmesi sürecinde kötü deneyimler yaşamaması gerekir. Siteniz saat gibi tıkır tıkır çalışması gerekir ve müşteri en ufak bir aksilikte olumsuz deneyim yaşayacak ve sitenizi terk edecektir.
E-Ticaret Site Tasarımınız ve Kullanıcı Deneyimine Özen Gösterin UX / UI
UX / UI kavramlarını duymuşsunuzdur. Ne olduğunu biliyorsanız iyi bir noktadasınız. Kısaca bu iki kavramı bilmeyenler için açıklayalım. UX User Experience yani kullanıcı deneyimi; UI User Interface kullanıcı arayüzü demektir. Birisi siteye girdiğinizde veya bir uygulama kullandığınızda karşılaştığınız arayüzdür. Diğeri ise kullanıcı deneyimidir. Bir siteye girdiniz, dolaştınız, sepete ürün attınız, sildiniz, çıktınız, tekrar girdiniz ve bu süreçlerde karşınıza çıkan ve deneyimlediğiniz her şey kullanıcı deneyimidir ve sitenizde kullanıcı deneyimine çok önem vermelisiniz ve tasarımınızı buna göre hazırlatmanız gerekiyor.
E-Ticaret Sitenizi Ziyaret Edenlere Kendinizi Yani Markanızı Gösterin
Bu ne anlama geliyor diye düşünebilirsiniz; fakat iyi ve başarılı bir marka olduğunuz hissini müşteriye gösterin. Bunu nasıl göstereceksiniz? Reklam yaparak mı; ya da google adwords’de üst sıralarda çıkmak mı, tabi ki hayır! Reklamı herkes yapıyor, siz iyi bir dijital dönüşüm süreci gerçekleştirip müşteriye bunu yaşatmanız gerekiyor. Örnek olarak Amazon.com’u inceleyelim. Amazon.com’a girdiğinizde aslında birçok noktada dijital dönüşüm süreci vardır. Hatta çok başarılı dijital dönüşüm süreçleri vardır. En basitinden amazon.com hiçbir zaman kolay kolay çökmez, black friday’de siz hiç çöken bir amazon sitesi gördünüz mü!
E-Ticaret Siteniz Black Friday’de Çökmesin
Ne alakası var demeyin. Geçtiğimiz Kara Cuma, Black Friday gibi kampanyaları Hepsiburada, Teknosa, N11.com, Amazon.com, Gittigidiyor.com gibi siteler günler önce duyurdular ve çok başarılı kampanyalar yaparak indirimlerini herkese duyurdular. Sonrasında ne oldu, Hepsiburada sepeti yaklaşık 45 dakika boyuncu çöktü, sitenin birçok yeri çalışmadı. Teknosa o gece ulaşılamaz oldu ve size daha iyi hizmet vermek için bakım çalışması yapıyoruz uyarısıyla herkesi karşıladı. Peki bu önemli alışveriş gecesinde ayakta kalanlar kimlerdi? Tabi ki Amazon.com ve Gittigidiyor.com. Peki bu siteler neden ayakta kalabildi ve hiç sorun yaşamadan sıfır sorunla yoluna devam etti; çünkü ikisinin de altyapısı bulut sistemlerinde tıkır tıkır çalıştı. Tabi ki bu basit bir olay değil, teknoloji altyapısı, database yapıları hatta sitelerin kodlama mantıkları bile bunda etkili, ama sonuç olarak ayakta kalan kazanır:)
Sandığınız Kadar Basit Değil ya da Düşündüğünüz Kadar Değil
Bu ne anlama geliyor? Şu anlama geliyor, hazır bir e-ticaret sitesi kurdurdunuz ve her şey bitmedi. Bu hazır e-ticaret sitesi sizin ihtiyaçlarınızı karşılamayacaktır ve size birçok sorun yaşatacaktır; o yüzden kendinize göre bir e-ticaret sitesi kurup uzun vadede bu siteyi harika yapmaya çalışın. Hazır e-ticaret sitesi kodları sizin olmadığı için onun üzerinde çok fazla işlem yapamayacaksınız. Yukarıdaki örnekte gördünüz sektörün devleri o gece çöktü, bu işler o kadar kolay değil. Yani dijital dönüşüm yaptık demek bir e-ticaret sitesi kurduk demek değildir.
E-Ticaret Sitenizde Dijital Dönüşümünüzü Müşteri Memnuniyeti Üzerine Kurun
E-Ticaret siteniz için gerçekleştirdiğiniz dijital dönüşüm süreçlerinizi müşteri memnuniyeti üzerine kurun. Müşteri olmazsa yaptığınız işin hiçbir anlamı olmaz. Örnek olarak Apple ve ürettiği iPhone akıllı telefonu örnek verebiliriz. Neden insanlar onbinlerce lira verip iPhone veya MacBook bilgisayar satın alır. Nedeni çok basit; çünkü Apple dijital dönüşüm sürecinde müşteriye çok iyi bir müşteri deneyimi yaşatır ki; müşteri bu deneyimi başka cihazlarda alamaz. Diğer markaları satın alan insanlar Apple’a o paraları veremediği için; ikamesini almışlardır. Aslında herkes iPhone kullanmak ister. Bu bir dijital dönüşüm sürecidir aslında. Apple’ın yaşattığı bu deneyimleri siz de yaşatabilirseniz; çok başarılı olabilirsiniz.
E-Ticaret Sitenizde Dijital Dönüşüm Süreci Sonuç Olarak;
Sonuç olarak e-ticaret sitenizin dijital dönüşümünü gerçekleştirirken teknoloji altyapınızı çok iyi hale getirmeniz gerekiyor. Bu konuda anlaşmamız gerek; çünkü bu konu çok önemli. Bunun dışında müşteri deneyimi ve müşterinin sitenizden memnun ayrılması çok önemli. Müşterilerin yüzde 60’ı memnun değilse süreçlerinizi yeniden gözden geçirmeniz gerekiyor. Bunun dışında tabi ki pazarlama faaliyetleriniz, satış stratejileriniz ve müşteri ilişkileri süreçleri de başarı için çok önemlidir ve dijital dönüşüm süreçleri teknoloji bağımlı ama bu saydığımız süreçleri de içine dahil eden bir süreçtir. Dijital dönüşümde hiçbir konu birbirinden bağımsız düşünülemez.
Dijital dönüşüm konularında bizden danışmanlık desteği alabilirsiniz. [email protected]