Satış Fiyatlandırması Nasıl Belirlenir?
E-ticaret sitenizde bir ürünün satış fiyatını belirlemek için belirli unsurları dikkate almanız gerekir. Eğer satacağınız ürünler kendi ürettiğiniz ürünlerse; o zaman üretim maliyetlerinizi ve temel giderlerinizi ekledikten sonra bir maliyet çıkardıktan sonra bir satış fiyatı belirleyebilirsiniz. Örnek olarak bir masa üretiyorsunuz ve 3 kişi çalıştırıyorsunuz. Ürettiğiniz masaların üretim maliyetlerini ve diğer yan unsurları da dikkate alarak ayda 20 masa ürettiğinizi varsayalım. Bu masaların maliyeti adet olarak 200 TL olsun. Masaların size aylık 4.000 TL maliyeti vardır. Siz dahil işçilerin de maliyetini hesapladığınızda toplamda 10.000 TL aylık gideriniz olduğunu düşünelim. Siz bu masaları 500 TL’ye sattığınızda ancak maliyetlerinizi çıkaracaksınız. Kar etmek istiyorsanız, bu masalardan 20 adet değil 30 adet ve satış fiyatını da artırmanız gerekecek.
E-Ticarette Fiyatlandırma Nasıl Belirlenir?
Yukarıdaki paragrafta temel maliyet mantığını anlattık. Eğer ürünleri kendiniz üretmiyorsanız ve başka bir üreticiden alarak satıyorsanız, yine aynı mantık işler; fakat burada 3 işçi maliyetiniz olmaz, bunun yerine belki 1 satış personeli maliyetiniz olur. Neticede her şekilde bir maliyetiniz olmaktadır ve bu da satış fiyatlarınızı etkiler. E-ticaret satış sürecinde de karşınıza çıkacak kargo, geri iade ve iptal gibi durumlardan doğan maliyetler karşınıza çıkacaktır. E-ticarette satış yaparken fiyatlandırma bu toplam maliyetleri hesaplayarak yapılır.
Kendi E-Ticaret Sitenizden Satışlarda Fiyatlandırma Stratejileri
Kendi e-ticaret siteniz yazmamızın sebebi şu aslında. Normalde bildiğiniz gibi internet üzerinden satışlar genelde 3 şekilde ilerliyor. Ya kendi e-ticaret sitenizden satış yapıyorsunuz; ya da sosyal medya platformlarından letgo, instagram, facebook, google merchant veya pazaryerleri platformlarından n11.com, amazon.com.tr, gittigidiyor.com, hepsiburada.com gibi. Her platformun maliyetleri farklı olduğu için bu bölümde kendi e-ticaret sitenizde fiyatlandırmayı anlatacağız. Kendi sitenizde pazaryeri komisyonu olmadığı için maliyetlerinizi yansıtarak bir fiyat oluşturabilirsiniz ve pazaryerlerinden çok daha uygun fiyata satış yapabilirsiniz. Bildiğiniz gibi pazaryerlerinde satış yaptığınız zaman ekstra komisyon maliyetleri ortaya çıkıyor. Fiyatlandırma yaparken de öncelikle satacağınız ürünlerin fiyat araştırmasını yapın ve ona göre fiyatlarınızı belirleyin; fakat asla maliyetine veya zararına ürün satmayın, bu iyi bir strateji değildir.
Pazaryerlerindeki Satışlarda Fiyatlandırma Stratejileri
Pazaryerleri n11.com, hepsiburada.com, amazon.com.tr gibi mecralardır ve bu mecralarda satış yaptığınız zaman, satış yaptığınız her ürün üzerinden mecraya komisyon ödersiniz. Bilgisayarda yüzde 6-10 ve giyim, tekstil gibi ürünlerde yüzde 15-20’lere çıkan komisyonlar vardır ve kar marjınıza ek olarak bir de pazaryeri komisyonlarını fiyata yansıtırsınız. Bir ürünü 5.000 TL’ye kendi sitenizden satıyorsanız ve bu ürün iPhone’sa, o zaman n11.com’da bu ürünü yüzde 6-10 arası bir komisyon ekleyerek 5.500 gibi bir fiyata satmanız gerekir ki maliyetleri tutturasınız. Ayrıca yüzde 1 gibi reklam maliyeti ve kargo maliyetleri de es geçmemeniz gerekir. Pazaryerleri komisyonları günümüzde biraz yüksek kalmakta ve e-ticarette uğraşan firmaları zorlamaktadır, bu konuda eğer eliniz güçlüyse mecrayla belirli oranlarda anlaşmanızı tavsiye ederiz.
Sosyal Medya Siteleri Üzerinden Satış Fiyatlandırma Stratejileri
Letgo ya da Instagram üzerinden satış yapıyorsanız, oradaki komisyon oranlarına bakmanız ve bu komisyon oranlarına göre bir satış fiyatı belirlemeniz gerekir. Eğer e-ticaret satışlarınızda kargo, reklam, komisyon ve iade gibi size masraf çıkaracak kalemleri atlarsanız gizli zararlarınız ortaya çıkabilir. Vergi ve KDV farkları gibi giderlere de çok dikkat etmeniz gerekmektedir; çünkü pazaryerinde ya da sosyal medya üzerinden satış yaptığınızda mecra size fatura kesecektir. Siz de müşteriye fatura keseceğiniz için fatura süreçlerine çok dikkat etmeniz gerekmektedir. Şu anda Instagramdan satış yaptığınızda bir komisyon ödemiyorsunuz, fakat ileride bu böyle olmayabilir. Bu yüzden satış yaptığınız mecranın koşullarını iyi araştırmanızı öneririz.
E-Ticarette Doğru Fiyatlandırma Nasıl Yapılır?
E-Ticarette doğru fiyatlandırma dediğimiz şey aslında özetle sizin kar etmenizdir. Bu kar makul bir kar olmalıdır ve sizi de mutlu etmelidir; aynı şekilde müşteriyi de mutlu etmelidir. Eğer müşteri ve satıcı da mutlu değilse, o zaman e-ticaret satışları çok başarılı olmayacaktır ve şirketiniz zarar edecektir. Müşteri artık günümüzde çok fiyat odaklı oldu. Bu aslında müşterinin suçu değil. Müşteriye zararına ürün satıp, sonrasında batan ve destek vermeyen firmalar yüzünden müşteri bu şekilde öğretildi ya da yetiştirildi. Şimdi bu müşteri hem ucuza almak istiyor, hem de kaliteli hizmet istiyor. Bu isteklere cevap veremeyen firmalar ise batıyor. Doğru bir fiyat belirlerken satılabilir ve maliyetleri iyi olan ürünleri alıp satmakta fayda var. Ya da fiyatlarınızdan taviz vermeden ilerleyeceksiniz. İlla ucuza satmam gerekiyor diye bir şey yok. Apple neden 20 bin liraya MacBook satıyor ve fiyatından taviz vermiyor, bu konuyu da düşünmenizi tavsiye ederim.