Instagram, TikTok ve YouTube gibi sosyal medya platformlarının öne çıkmasıyla, sosyal medya yönetimi ve sosyal medya ajansı seçimi nasıl yapılmadır? soruları çokça sorulmaya başladı ve biz de bu konuda bir yazı yazalım istedik. Önce kısa bir geçmişi hatırlatmak istiyoruz. 2006’da Twitter’ın ortaya çıkmasıyla insanların duygularını ve ürünleriyle ilgili bilgilerini takipçileriyle paylaşmaya başladılar ve sonrasında Instagram, ardından da TikTok’un hızlı büyümesiyle sosyal medya, şirketler çok önemli bir pazarlama aracı haline geldi.
Sosyal medya kanallarını kullanan kullanıcıların da sayıları çok fazla arttı ve neredeyse dünyada insanların yarısından fazlası akıllı telefon kullanıyor ve 4.5 milyar insanın internet kullandığı düşünülüyor. Sosyal medya mecralarına eriştiği düşünülen insanların sayısı da yaklaşık 4 milyar kişi. Bu rakamları dikkate aldığımızda, neredeyse dünya nüfusunun %60’ı online ve vaktini sosyal medya kanallarında geçiriyor.
Sosyal medya kanalları, insanların kendilerini ifade etmelerine fayda sağlıyor ve insanlar zamanlarını sosyal medya kanallarında geçiriyor. Özellikle Covid-19’un ortaya çıkması ve insanların eve kapanmasından dolayı da sosyal medyada vakit geçirmek ve içerik üretmek önemli hale geldi. Son 12 ayda online olan insanların sayısı 300 milyon ve bu sayı gittikçe artıyor. Dünyanın %40’ı ise hala internete sahip değil ve önümüzdeki 5-10 yıl için muhtemelen bu sayı azalacak ve internete bağlı insanların sayısı hızla artacak.
Dünya’da ortalama internet kullanımı ise kişi başı 6 saat 43 dakika ve bu neredeyse bir şirketin mesaisine eşit. İnsanlar artık, vakitlerinin çoğunu internette geçiriyor ve bu oran da sosyal medya da daha ağır basıyor. 2020 yılında insanlar 1.25 milyar yıllık bir insan yılını internette geçirdi ve bu rakama baktığımızda çok ciddi bir rakam olduğunu söyleyebiliriz. Sosyal medya’da vakit geçirirken mobil cihazları kullanmak çok daha önemli hale geldi.
Akıllı telefonların işlemcilerinin güçlenmesi ve TikTok gibi mecraların yazılım özelliklerinin geliştirilmesiyle, sosyal medya gittikçe gelişiyor ve gelişmeye de devam edecek. İnternette, akıllı telefonlar kullanılarak geçirilen zamanın neredeyse %90’ında uygulamalar kullanılıyor ve gelecekte uygulamalar da oldukça önemli hale gelecek. Tüm cihazlarda ortalama sosyal medya kullanımı ise yaklaşık 3 saat ve bu süre artıyor.
Gençlerin sosyal medya kullanımı oldukça yüksek oranlarda ve 18-24 yaş arası Instagram kullanıcılarının sayısı 274 milyon kişi, 25-34 yaş arası ise bu rakam 325 milyon kişi. Toplam Instagram kullananların sayısı tüm dünyada yaklaşık 928 milyon kişi ve 2021’de bu sayı 1 milyarı aşacağı düşünülüyor. Instagram’ın takipçi sayısı 325 milyon kişi, 2. sıradaki Cristiano Ronaldo’nun takipçi sayısı ise 196 milyon kişi. 3. sırada Ariana Grande var ve onun takipçi sayısı ise 170 milyon kişi.
Yukarıdaki Instagram rakamlarına baktığımızda sayılar inanılmaz ve bu sayılar gelecekte çok daha büyüyecek. Linkedin’in üye sayısı 663 milyon ve pazarlama faliyetleriyle bu kitleye ulaşabiliyorsunuz. Snapchat 382 milyon, Twitter 339 milyon, Pinterest 169 milyon ve YouTube 2 milyar kullanıcıya sahip. Günümüzün parlayan yıldızı ise TikTok ve yaklaşık 800 milyon ve sayı önümüzdeki yıllarda YouTube’u geçebileceği öngörülüyor.
Dünya’da eticaret rakamları da hızla artıyor ve insanların %80’i satın alacağı ürünü arama motorlarında arıyorlar. Tüketicilerin %90’ı bir ürünü satın almadan önce; o ürünü satan eticaret sitesini ziyaret ediyorlar ve bu ürünlerin fiyatlarını kıyaslıyorlar. Eğer bu ürünleri uygun fiyatlı ve hızlı teslim özellikleriyle satın alabilirlerse, e-ticaret sitesinden satın almayı tercih ediyorlar. Trafik ve araç kullanım masrafları da düşünüldüğünde, tüketiciler için e-ticaret sitelerini kullanmak zaman anlamında da fayda sağlıyor.
Tüm bu verileri dikkate aldığımızda sosyal medya yönetimi ve sosyal medya ajansı seçimi nasıl yapılmadır? sorusu oldukça önemli bir soru ve şirketlerin sosyal medya konusuna önem vermesi gerekiyor. Sosyal medya yönetimi yapmak ve sosyal medyada strateji oluşturmak deneyim ve yetenek gerektiriyor. Sosyal medya yönetimi planlamanızı tüm verileri dikkate alarak yapmalısınız ve müşteri hedef kitlenizi çok iyi analiz ederek kaynaklarını ayırmalısınız.
Sosyal medya yönetimi yapmak oldukça yorucu ve zor bir iştir. İşi bilmeyen ajansların bu işi yapması markanıza zarar verebilir ve bu alanda kaliteli olan ve iyi iş çıkaran firmalarla bu süreci yönetmeniz gerekmektedir. Dijikafe Digital Lifestyle & Innovation olarak size yaratıcı hizmetler sunuyoruz. Detaylı bilgi almak için bize ulaşabilirsiniz ve sosyal medya 2020 raporunu aşağıdaki sunumdan inceleyebilirsiniz.
Image Credit: TikTok