Sergey Brin çok gizli bir proje üzerinde çalışıyor ve bu iş için kurduğu gizli hava gemisi şirketi LTA Research and Exploration, aynı derecede rekor kıran bir hidrojen yakıt hücresi ile büyük bir afet yardım hava gemisine güç sağlamayı planlıyor. Merkezi Mountain View, California ve Akron, Ohio’da bulunan şirketten bir iş listesi, LTA’nın insani yardım sağlamak ve ulaşımda devrim yapmak için bir hava gemisi için 1,5 megavatlık bir hidrojen tahrik sistemi yapılandırmak istediğini ortaya koyuyor.
Serger Brin’in hedeflediği gemi, büyük ihtimalle okyanusları geçecek kadar güçlü olacak. Hava gemileri jet uçaklarından çok daha yavaş seyahat etseler de, potansiyel olarak neredeyse her yere inebilir veya malları teslim edebilirler. Bu haliyle gemi oldukça önemi bir işe imza atacak. Hidrojen yakıt hücreleri, lityum iyon pillerden daha hafif ve potansiyel olarak daha ucuz olduğu için elektrikli havacılık için çekici bir çözüm olarak öne çıkıyor. Elektrikle çalışan araçlar için hidrojen yakıt hücresi oldukça önemli bir teknoloji.
LTA şirketinin bugüne kadar ortaya çıkardığı tek prototip olan ve uçan en büyük hidrojen yakıt hücresi, geçen Eylül ayında küçük bir yolcu uçağında 0,25 megavatlık (250 kilovat) bir sistem olarak tasarlandı. LTA’nın Pathfinder 1 adı verilen ilk mürettebatlı prototip hava gemisi, muhtemelen bu yıl havaya çıktığında pillerle çalıştırılacak. FAA kayıtları, Pathfinder 1’in 12 elektrik motoruna sahip olduğunu ve 14 kişiyi taşıyabileceğini gösteriyor.
Bu da onu, Almanya ve İsviçre’de gezi turları düzenleyen bugün faaliyet gösteren tek yolcu zepliniyle yaklaşık aynı büyüklükte yapıyor. Pathfinder 1 ayrıca yolcu gondolunda bazı Zeppelin bileşenlerini kullanıyor. Bu projeyle ilgili şirket patent başvurusu da yaptı ve LTA Research and Exploration hava gemisi patenti, Resim Kredisi: LTA Patent US 2019/0112023 A1 olarak süreç devam ediyor.
Yakıt pilleri, su ve elektrik üretmek için hidrojen ve oksijeni birleştirir, ancak geleneksel olarak ağır ve karmaşıktır. Bir uçağa bir tane koymak, sıvı hidrojeni yakıt tanklarında güvenli bir şekilde taşımak, üretilen suyu depolamak ve çok fazla atık ısı ile uğraşmak gibi ekstra komplikasyonları da beraberinde getirir. LTA’nın ilk yakıt hücresi, iş listesine göre, üçüncü bir taraf tarafından inşa edilen ve mevcut prototiplerinden birine yenilenen 0,75 MW’lık bir sistem olacak. Ancak bunun bu yıl olması pek olası değil. Pille çalışacak planlanan Pathfinder 3 zeplin hala FAA’ya kayıtlı değil.
Brin şu anda dünyanın en zengin dokuzuncu kişisi ve net değeri 86 milyar doları aşıyor. LTA’nın web sitesi, uçağının ilk kullanım durumunun “insani felaket müdahale ve yardım çalışmaları, özellikle de sınırlı veya tahrip olmuş altyapı nedeniyle uçak ve tekneyle kolayca erişilemeyen uzak bölgelerde” olacağını söylüyor. Nihayetinde, küresel kargo ve yolcu seyahati için sıfır emisyonlu bir uçak ailesi oluşturmayı amaçlıyor. Bunun dışında, tasarlanan uçan gemi başka görevlere de gidebilir ve bu noktada oldukça önemli bir rol oynayacak. Uzaydan internet projelerini de düşünürsek, bu gemi üzerinden belirli bölgelere internet de sağlanabilir.
Picture: Sergey Brin