Ford ve VW tarafından desteklenen otonom araç teknolojisi girişimi Argo AI, Kaliforniya’da şirketin kendi kendine giden araçlarında eyaletin halka açık yollarında insanlara ücretsiz yolculuk yapmasına izin verecek bir izin aldı. Onaylanan başvuruya göre California Kamu Hizmetleri Komisyonu, bu ayın başlarında sözde Sürücülü AV pilot iznini yayınladı. Cuma günü, Argo ve Ford’un önümüzdeki beş yıl içinde Miami ve Austin’de halka açık alanlarda araçları kullanabilecek.
Eyaletin Otonom Araç Yolcu Hizmeti pilot uygulamasının bir parçası olan izin, Argo’yu geleneksel AV testinin ötesine geçmek isteyen küçük ve büyüyen şirketler grubuna yerleştiriyor. Bu durum, endüstrinin veya en azından bazı şirketlerin ticari operasyonlara hazırlandığının bir işareti. Argo, otonom araç teknolojisini 2019’dan beri Palo Alto çevresindeki Ford araçlarında test ediyor. Bugün şirketin Kaliforniya’daki test filosu yaklaşık bir düzine kendi kendini süren test aracından oluşuyor. Ayrıca şirket, Miami, Austin, Washington D.C., Pittsburgh ve Detroit’te otonom test araçlarına sahip.
Otonom araçlarla ilgili çalışmalar yapan ve izin alan diğer firmalar; Cruise, AutoX, Aurora, Deeproute, Voyage, Pony.ai, Waymo, Zoox ve CPUC. Bu girişimler Pilot programına katılmak için izin aldı ve bu izne sahip şirketler yolculuklar için ücret talep edemez. Cruise şirketi ise, CPUC’dan, direksiyon başında bir insan güvenliği operatörü olmadan yolcuları test araçlarında taşımasına izin veren sürücüsüz bir izin alan tek şirkettir. CPUC’nin Sürücülü iznine takılmak, California’da ticarileştirme yolculuğunun sadece bir parçasıdır. Devlet, şirketlerin, direksiyon başında bir insan güvenliği operatörü olmadan robotaks sürüşleri için ücret talep etmeden önce, CPUC ve California Motorlu Taşıtlar Departmanı’ndan (her bir kurum kendi kademeli izin sistemine sahip) bir dizi düzenleyici engeli aşmasını şart koşuyor.
DMV, otonom araçların halka açık yollarda test edilmesine yönelik izinleri düzenler ve yayınlar. Şirketlerin AV’leri direksiyon başında bir güvenlik operatörü ile halka açık yollarda test etmelerine izin veren birinden başlayarak, DMW tarafından verilen üç izin seviyesi vardır. 60’tan fazla şirket bu temel test iznine sahiptir. Bir sonraki izin, sürücüsüz teste ve ardından ticari işlemler için bir dağıtım iznine izin verir. Direksiyon başında bir insan operatörün olmadığı sürücüsüz test izinleri, eyalette ticari bir robot taksi veya teslimat hizmeti başlatmak isteyen şirketler için yeni bir dönüm noktası ve gerekli bir adım haline geldi.
Bu arada, CPUC, Mayıs 2018’de yolcuların otonom araçlarda taşınması için iki pilot programa yetki verdi. Argo’nun az önce güvence altına aldığı Sürücülü Otonom Araç Yolcu Hizmeti Pilot programı, şirketlerin belirli kurallara uydukları sürece otonom araçlar kullanarak bir araç çağırma hizmeti işletmesine izin veriyor. Şirketlerin yolculuklar için ücret almasına izin verilmiyor, direksiyon başında bir insan güvenliği sürücüsü olmalı ve belirli veriler üç ayda bir bildirilmeli. Numo, kargo taşımak için bu izinleri aldı; fakat şirketin insan taşımasına izin yok. Ticari robot taksisin kutsal kasesine ulaşmak için şirketlerin tüm bu izinleri DMV ve CPUC’den güvence altına almalarını gerektirdiğini belirtmek önemlidir. AutoX, Baidu, Cruise, Nuro, Pony.ai, Waymo, WeRide ve Zoox, DMV ile sürücüsüz izinlere sahiptir. Türkiye’de de bu tip araçlar için çalışmalar yapılıyor; fakat genelde küçük çaplı teslimat otonom araçları için çalışmalar olduğunu söyleyebiliriz.
Resim Hakkı: Argo AI