Günümüzde süper app olarak adlandırdığımız uygulamaların sayısı hızla artıyor. Süper App nedir önce kısaca bahsedelim. SüperApp, tek bir uygulamayla birçok işi yapabildiğiniz bir app ve günümüzde bu App’lerin sayısı hızla artıyor. Bir örnek vermek gerekirse, Getir ve Yemeksepeti gibi App’ler sadece yemek siparişi veya market alışverişi üzerine odaklanmıştı. Fakat bu App’ler günümüzde çok daha işi bir arada yapıyor.
Örnek olarak, yemek sepeti market alışverişlerini de getirmeye başladı. Getir ise hem market, hem de yemek siparişlerini tek bir app içinde sağlıyor. Getir son zamanlarda taksi hizmetlerini ve Getir su gibi tüm iş modellerini tek bir app’te sağlamaya başladı ve süper App olarak yoluna devam etme kararı aldı. Instagram’da bu yolda ilerliyor ve uygulamasını geliştiriyor.
Instagram, tüm sosyal medya ihtiyaçlarınız için tek market noktası haline geliyor. Uygulamada herkes video veya bağlantı paylaşabilecek veya alışveriş yapabilecek. Influencerlar, kendi çevrimiçi mağazalarını kurabilecek ve bu mağazalardan satış yapabilecekler. Instagram, süper bir uygulama olma yolunda ilerliyor ve uygulama kendi başına dijital bir ekosistem olacak.
Uygulama aracılığıyla alışverişe gidebileceğiniz, araba sipariş edebileceğiniz, arkadaşlarınıza mesaj atabileceğiniz ve doktor randevuları ayarlayabileceğiniz bir yer olma yolunda ilerliyor ve sizi tüm etkileşimde olduğunuz insanlarla bir araya getirecek. Kullanıcılar da, birçok uygulama kullanmak yerine, tek bir uygulamayı kullanmayı tercih ediyorlar.
Süper App’ların dezavantajları da var. Instagram’ı bir sosyal medya platformu üzerinde bir e-ticaret sitesine dönüştürmek için tasarlanmış alışveriş reklamları ve sponsorlu gönderilerle dolu olması bu dezavantajlardan bir tanesi; çünkü uygulamaya farklı araçlar ekledikçe iyice karışık hale geliyor. Facebook, daha öncesinde aynı hataya düştü ve reklamdan alışverişe kadar birçok alanda özellik eklediği için işlevselliğini yitirdi.
Facebook işlevselliğini yitirdiğinde, kullanıcılar liman olarak Instagram’ı seçti ve daha sonrasında ise TikTok’a geçti. Çin’de WeChat’de süper uygulama ve bu alanda danışmanlık yapan uzmanlar, App Store’da yaklaşık 3 milyon uygulama olduğunu ve bu uygulamaların 3’te 2’sinin birleşebileceğini ve bu uygulama çöplüğünden kurtulacağımızı öngörüyorlar.
Süper uygulamaların bir problemi de tüm verilerimizin uygulama içinde olması ve bunun hiç de sağlıklı olmaması. Dijital hayatımızı tek bir şirkete emanet etmek akıl sağlığımız, mahremiyetimiz veya genel eğlencemiz için akıllıca bir fikir olmayabilir. Instagram’ı; WeChat ile karşılaştırdığımızda bir süper app olmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz.
Facebook, Metaverse adımıyla yine tüm dünyamıza girmek istiyor ve Instagram’la birlikte tüm eğlence, alışveriş ve paylaşımlarımıza hakim olmak istiyor. Bu da kişisel verilerimizin güvenliği ve açığa çıkması için çok büyük tehlikeler içeriyor. Gelecekte bu alanda bir çalışma yapılacak mı, henüz bilmiyoruz; fakat süper uygulama yönünde bir dünyaya doğru gidiyoruz.
Image Credit: Unsplash