Hepimiz ne kadar zor zamanlar yaşadığımızı biliyoruz ve korona salgını, hem tüm dünya tarafından; hem de şirketler tarafından öngörülemeyen bir salgın ve tüm planları aksattığı kesin. Durumun ne kadar kötü olduğunu vurgulamamız gerekirse, tüm dünyada akıllı telefon satışları 2013 yılının da gerisine düştü. Apple’ın Q2 yani 2. çeyrekte açıkladığı gelir bilançosunda, iPhone, iPad ve Mac satışlarının düştüğünü görüyoruz. Apple, satışlar bakımından diğer firmalar kadar etkilenmese de, şirketin toplamda yüzde 10 civarında bir düşüş yaşadığı tahmin ediliyor.
Apple’ın 2. çeyrek kazancı yaklaşık 58 milyar dolar ve hissedarların beklentisi 54 milyar dolar civarındaydı. Bu yönüyle şirketin kazançları olumlu bir hava çizse de, yine de satışların düştüğünü öngörebiliriz. 3. ve 4. çeyrekte de satışların nasıl gideceğini tahmin etmek imkansız. Uluslar arası ticaretin yavaşlamasından dolayı da, ürünlerin transferinde problemler yaşanmakta ve firmalar ihraç etmek istediği ürünleri gönderemiyor. Bundan dolayı da satışlar düşük ve Apple Store’lar da tüm dünyada kapalı olduğu için, iç talep de durgun ve bundan dolayı ithalat da gerçekleşmiyor.
Korona salgını hem lojistik süreçlerini; hem de üretim ve tüketim süreçlerini etkiledi. Salgından dolayı fabrikalar üretime ara verdi ve işçiler evlerine gönderildi ve tüm dünyada şirketler ve kurumlar sağlık problemleriyle uğraşmak zorunda kaldı. Ayrıca, tüketiciler de salgından dolayı dışarıya çıkmak istemedi ve alışveriş neredeyse durdu. Ülkemizde ve tüm dünyada bildiğiniz gibi AVM’ler ve birçok mağaza kapalı ve satışlar da gerçekleşmiyor ve bu da akıllı telefon satışlarını etkiliyor. Geçtiğimiz yıl ilk çeyrekte satış rakamları dünya çapında 200 milyon adetken, bu yıl rakamlar 50 milyon adetlere kadar düştü ve bu düşüşte -%15 civarlarında gerçekleşti.
Aşağıda Canalys tarafından hazırlanan dünyadaki tüm tedarikçilerin satış rakamları bulunmakta ve bu rakamlara göre satışlar, korona virüsünden dolayı düşmüş durumda. Canalys’in raporuna linke tıklayarak ulaşabilirsiniz.
Worldwide smartphone shipments and annual growth Canalys Smartphone Market Pulse: Q1 2020 | |||||
Vendor | Q1 2020 shipments (million) | Q1 2020market share | Q1 2019 shipments (million) | Q1 2019market share | Annual growth |
Samsung | 59.6 | 21.9% | 71.5 | 22.8% | -17% |
Huawei | 49.0 | 18.0% | 59.1 | 18.8% | -17% |
Apple | 37.1 | 13.6% | 40.2 | 12.8% | -8% |
Xiaomi | 30.2 | 11.1% | 27.8 | 8.9% | +9% |
Vivo | 24.2 | 8.9% | 23.5 | 7.5% | +3% |
Others | 72.4 | 26.6% | 91.6 | 29.2% | -21% |
Total | 272.5 | 100.0% | 313.9 | 100.0% | -13% |
Note: percentages may not add up to 100% due to rounding Source: Canalys Smartphone Analysis (sell-in shipments), April 2020 |
Analist Ben Stanton durumu tam bir kaza olarak adlandırıyor. Akıllı telefon satışları Çin’de de düşmüş durumda ve Çin’in akıllı telefon ihracatında gözle görülür bir azalma var. Salgının Çin’de görüldüğü zamanlarda yaşanan en önemli kaygı, talebi nasıl karşılayacaklarıydı; fakat şimdi üretim arttı ama tüm dünyada akıllı telefon talebi azalmış durumda ve Çin’in satışları tahmini yüzde 15 oranında azalmış durumda. Çin ve Asya’daki talep düşüşlerine; Amerika ve Avrupa’daki talep düşüşleri eklenince, satışlar da azaldı. İnsanların işini kaybetmesi ve akıllı telefonların 1.000+ dolar seviyelerinde olması talebi azalttı.
Samsung tüm dünyada akıllı telefon pazar payı açısından lider durumda ve satışların azalmasından dolayı da yine bu liderliği elinde tutuyor. Telefon satışlarında 2. sırada yer alan Huawei’nin satışlarında yüzde 17 lik oranında düşüş söz konusu. Apple’ın satışları %8 oranında düşmüş gözüküyor ve Xiaomi ve Vivo ise yaklaşık %9 ve %3 oranında bir satış düşüşüne sahip. Bu rakamlar aslında yaklaşık rakamlar ve bu oranların daha yüksek olduğunu öngörebiliriz. Şirketler, satışların 3. ve 4. çeyrekte artacağını düşünüyor ve hayatın normale döneceğinden eminler; fakat işini kaybeden insanları dikkate aldığımızda, tüketimde bir azalma olacağı kesin gibi.