Amazon, sürücüsüz ve elektrikli robotaxi Zoox’u tanıttı ve bu akıllı araç tek şarjla yaklaşık 120 km yol yapabilecek. Zoox, 6 yıl önce bir hayalle Robotaxi projesini başlattı ve sessiz bir şekilde proje üzerinde çalışmaya başladı. Projenin amacı, aracın kendi kendine gidecek bir otonom sürüş sistemi olmasıydı. Robotaxi’nin diğer hedefi ise, sıradışı bir araç yaparak; bir uygulama aracılığıyla yolculuğu paylaşmak ve aynı güzergahlara giden yolcuları yoldan alıp, gidecekleri yere sürücüsüz bir şekilde götürmekti.
Yıllar sonra şirketin tüm çabaları sonuç verdi ve Zoox girişimini Amazon resmi olarak satın aldı. Zoox, tekrar tasarım ve diğer tüm detayları kapsayacak şekilde yeniden şekillendirildi ve küp şeklinde bir tasarımla son şekli verildi. Ayrıca, Zoox otonom sürüş için sensörlerle donatıldı ve bu haliyle tam bir otonom robottaksi haline dönüştü. Aracın herhangi bir vites geçişine ihtiyacı yok ve bir çatı altında insanları otonom olarak taşıyacak teknoloji ve sensörleri var ve bu da araca, 4 kişiyi taşımak için fazlasıyla yetiyor.
Zoox’un 4 çekerden çekiş sistemi ve 360 derece dönebilen teker sistemi sayesinde manevra yapmadan park etmek ve ters tarafa hemen gidebilme özelliği mevcut. Araçta 4 kişilik koltuk var ve bu koltuklar, trenlerde olduğu gibi karşılıklı olarak konumlandırılmış. 133 kilowatt-saat batarya’ya sahip Zoox, tek bir şarjla 16 saat süreyle çalışabiliyor. Bu süre gerçekten bir otonom araç için oldukça önemli bir süre ve gelecekte tüm elektronik cihazların süreleri batarya gelişmesiyle artacak.
Zoox, trafikte tehlike yaşamamak ve diğer sürücülere yaşatmamak için çok iyi bir güvenlik donanıma sahip. 270 derece görüş açısına sahip kameralara sahip ve airbag gibi gerekli tüm güvenlik standartlarını barındırıyor. Ayrıca, araç çarpışma testlerinden de tam not almış durumda. Zoox, yolda giderken, diğer sürücüleri ve nesneleri fark edebiliyor ve duruma göre tüm aksiyonları otonom olarak alabiliyor. Zoox FMVSS’den onay aldı ve trafiğe çok kısa bir zaman sonra çıkabilecek.
Zoox CTO’su Jesse Levinson, aracı sıfırdan inşa etmenin şirkete yolcu güvenliğini reaktif önlemlerden proaktif önlemlere geçerek yeniden tasarlama fırsatı verdiğini söyledi. Levinson, “Bunlar, hava yastığı tasarımımız, araç genelinde yedekli donanım, benzersiz bir sensör mimarisi ve potansiyel riskleri algılayan ve azaltan özel bir yapay zeka yığını gibi yeni güvenlik özelliklerini içeriyor,” diyen Levinson, aracın önemli Federal Motorlu Araç Güvenliği’ni geçtiğini de sözlerine ekledi. Standart çarpışma testleri.
Zoox ilk olarak özel yollarda test edilecek ve daha sonra halka açık trafiğe çıkacak. İlk olarak restoran – cafe gibi firmaların kullanımına sunulacak araç; daha sonra da insanları gidecekleri yerlere götürmeyi hedefleyecek. Las Vegas, San Francisco ve Foster City’de test edilen araçlar, oldukça iyi sonuçlar sergiliyor ve kendi kendine gidebilen araçların önünü açma konusunda çok önemli çalışmalar yapılıyor. İnsan taşıması ve teslimat servisine bu araçlarla odaklanacak şirket, oldukça önemli işlere imza atmayı planlıyor.
Pictures: Zoox