Haftaya Apple CEO’su Tim Cook’un açıklamasıyla ve Minnesota Senatörü Amy Kobuchar’ın açıklamalarıyla başlayacağız. Bu açıklamalar, kişilerin veri güvenliği için oldukça önemli açıklamalar. Ayrıca, son veri güvenlik endişesi de 36’dan fazla gazetecinin Amerika’da ve borsada görev yapan yetkililerin telefonlarının Zero-Attack isimli bir trojan tarafından hacklendiği haberleri geldi. Internette yayınlanan haberlere dayandırılarak verilen bilgilerde; hem iPhone’larda; hem de diğer akıllı telefonlarda yer alan açıklardan dolayı bu saldırıların gerçekleştiği belirtiliyor.
Yukarıda bahsettiğimiz tüm haberlerin ortak noktası veri güvenliği ve gelecekte şirketler için en önemli problem veri güvenliği olacak. Şirketler, müşteri bilgilerini kendi veri havuzlarında ya da bulut ortamlarda tutuyorlar ve şirketler bu verileri işliyorlar. Sanal ortamlarda ya da bulut ortamlarda yer alan müşteri verilerinin çok iyi bir şekilde korunması gerekiyor; çünkü bu verileri çalmaya çalışan veya müşteri bilgilerine ulaşmaya çalışan çok fazla kötü niyetli yazılım ve oluşum bulunmakta.
Veri güvenliğini önemseyen şirketler, veri güvenliği sağlamak için çeşitli adımlar atıyorlar. Bu şirketlerden bir tanesi de Apple ve şirket verilerin güvenliği için App Store’a Privacy Label olarak adlandırılan etiket ekliyor. Apple’ın yaptığı duyuruyu linke tıklayarak okuyabilirsiniz ve içeriğiyle ilgili bilgi sahibi olabilirsiniz. Bu duyuruda, verilerin güvenliği nasıl olacak, Apple bu verilerin güvenliğini nasıl sağlayacak ve Apple cihazlarında yer alan uygulamaların nasıl denetleneceği çok detaylı bir şekilde açıklanmış.
Apple hayata geçireceği yeni uygulamayla, kullanıcıların tüm bilgilerini takip edecek ve Apple cihazlarında yüklü uygulamaların takibi yapılacak ve hangi dataları topluyor, hangi dataları akıllı telefonlardan depoluyor ve bu depoladıkları ya da işledikleri veriler yasal mı, kullanıcı bu dataların işlenmesine onay veriyor mu gibi tüm bilgiler izlenecek ve kurallara uymayan uygulamalar kısıtlanacak ya da Apple App Store’dan tamamen kaldırılacak. Bu da kullanıcıların veri güvenliği için oldukça önemli bir haber.
Apple, yeni uygulamaya alacağı veri güvenliğiyle ilgili de, analiz ettiği ve güvenli bulduğu uygulamalara bir etiket verecek ve kullanıcılar bu etiketlere göre uygulamayı değerlendirecek, yükleyecek ya da o uygulamayı silecek. Eğer bir uygulama güvenli değilse ve sizin bilgilerinizi çalmaya yönelik bir niyet içerisindeyse; Apple bunu takip edip belirleyecek ve ardından da hem uygulamayı kısıtlayacak, etiket verecek ve sonrasında ise kullanıcıyı da bu uygulama hakkında bilgilendirecek.
Bu haberlerden sonra, Apple ve Facebook arasında da kişisel veri güvenliğiyle ilgili tartışmalar yaşandı. Bu tartışmalarda Facebook, Apple’ın devreye alacağı bu sistemin küçük işletmelere ve reklam verenlere zarar vereceğini belirtti. Bunun nedeni, kullanıcıların Facebook veya diğer uygulamalara onay vermeyeceğini ve çeşitli veri işleme seçeneklerine hayır diyeceklerini belirtti ve bu da reklam hedeflemesinin zarar göreceğini ortaya çıkardı. Bildiğiniz gibi Facebook, kişilerin datalarını işleyip, yaşına veya hoşlandığı şeylere göre reklam hedeflemesi yapıyor, aslında siz bilmeseniz de verilerinizi işliyorlar.
Facebook, hedefleme ve kişiselleştirme olmadan mobil uygulama yükleme kampanyalarının yayıncılar için % 50 daha az gelir getirdiği konusunda ısrarcı ve Apple’ı bu konuda uyardı; fakat insanların verilerini takip etmek de mevcut yasalara göre suç. Facebook Audience Network’ün iOS üzerindeki etkileri daha da kötü olacak. Facebook gibi Fitbit uygulaması ve diğer sağlık uygulamalarıyla ilgili kaygılar artıyor. Minnesota Senatörü Amy Klobuchar konuyla ilgili bir mektup kaleme aldı ve bu mektupta veri güvenliği endişesi hakkında konuya değindi.
Amy Klobuchar: ABD Sağlık Bakanlığı ve İnsan Hizmetleri Sekreteri Alex Azar’a, “Son raporlar, Halo’nun bu kapsamlı kişisel ve özel sağlık bilgilerine erişimiyle ilgili endişeleri artırdı” dedi. “Halka açık tüketici sağlık cihazları arasında, Halo, benzeri görülmemiş düzeyde kişisel bilgi topluyor gibi görünüyor.” Amazon Halo ve diğer sağlık cihazlarının, kullanıcıların kişisel bilgilerini topladığı ve bu bilgilerin kötü niyetli kişilerin eline geçtiğinde çok tehlikeli sonuçlar doğurabileceğini vurgulayan Senatör Klobuchar, firmaların ve hükümetin bu konuda önlem alması gerektiğini vurguluyor.
Yukarıdaki tüm haberleri değerlendirdiğimizde, gelecekte şirketleri bekleyen en önemli tehlike verilerin güvenliği ve müşteri verilerinin saklanması ve iyi bir şekilde korunması şirketlerin sorumluluğunda olacak. Şirketler, yeni çıkacak yasal düzenlemelerle birlikte, bu verilerin güvenliğinden sorumlu olacak ve herhangi müşteri verisinin paylaşılması veya izinsiz kullanılmasıyla; şirketler cezai yaptırıma maruz kalacaklar.
Günümüzde tüm şirketlerde müşteri verileri bulunmakta ve şirketler bu müşteri verilerini çok iyi korumuyor. Yaşanacak herhangi bir veri saldırısı veya müşteri verilerinin zarar görmesinden dolayı sıkıntı yaşayıp çok büyük para cezalarıyla kalabilirler. Hatta bu verilerin kötü niyetli kurumların veya kişilerin eline geçmesiyle şirketler tamamen kapanmakla veya çok büyük kurumsal zarar görmeyle karşı karşıya kalabilirler. Şirketiniz için şimdiden veri güvenliği stratejilerinizi belirlemenizi öneriyoruz.
Yazı Verimaker Digital Growth tarafından oluşturulmuştur ve tüm hakları saklıdır.
Resim Hakkı: Apple.com