Korona süreci şirketlerin tüm stratejilerinin gözden geçirilmesini sağladı ve Pazarlamacılar, 2020’de neredeyse her hafta pazarlama stratejilerini yeniden oluşturmak zorunda kaldılar.
Uzaktan çalışma birkaç sene daha kalıcı olacak gibi gözüküyor ve ofise dönüş de çok kolay olmayacak gibi gözüküyor. B2B ve geleneksel pazarlamacıları, hem evden çalışma; hem de ofisten çalışma hibrit çalışma kültürüne ayak uydurmak zorunda. Bir diğer süreç de, çevrimiçi sanal etkinlikler ve bu etkinliklerin geleceği hala belirsiz ve gelecekte nasıl bir gelişme olacak merak ediliyor.
Çevrimiçi etkinlikler ve online toplantılar 2021’de de devam edecek ve şirketler ve çalışanlar bu sürece ayak uyduracak. Çevrimiçi etkinlikler gittikçe daha iyi hale gelmeye devam edecekler. 2022’yi planlamak geç diyorsanız o zaman yanılıyorsunuz; çünkü şimdiden 2022’yi planlayabilirsiniz. Bu planlar sonrasında değişebilir; fakat pazarlama ekiplerinin 2022’yi potansiyel ve muazzam bir büyüme dönemi olarak görmesi gerekiyor.
2020’nin başlarında, Çin’den çıkan ve tüm dünyaya yayılan bir virüs tüm planları altüst etti ve sektörleri derinden vurdu. Tüm sıkıntılara rağmen; 2020’nin sonuna geldik ve yeni bir yıla giriyoruz. Aşı haberleri ve umutlu olma haberlerini de dikkate alırsak 2021 bir geçiş yılı olacak. Hepimiz evlere kapandık ve evden çalıştık. Ayrıca geçmiş yıllardan farklı olarak, ofise gittiğimizde ise çok tedirgin bir şekilde çalıştık ve insanlardan, iş arkadaşlarımızdan ve müşterilerimizden uzak durmaya çalıştık.
Bir pazarlama profesyoneli olarak, sürekli olarak kendi ekseni etrafında dönmeye, stratejileri ve taktikleri düzenli olarak yeniden değerlendirmeye ve ekiplere nasıl liderlik ettiğimi ve geleceğe nasıl hazırlanacağımı ciddi şekilde yeniden düşünmeye kendimi zorladım. Kısacası, en sevdiğim eğitimleri almaya ve pazarlama stratejilerini revize etmeye devam ettim. Bundan sonra ne yapacağımı ve pazarlama anlamına hangi stratejileri uygulayacağımı belirlemek için yeni veriler ve yeni içgörülere bakmaya karar verdim. .
Bu öngörülerden yola çıkarak, geçtiğimiz yılın başlarında uyguladığımız tüm stratejilerin geride kaldığı ve önümüzdeki süreç için yeni stratejiler uygulamam gerektiğini karar verdim. Aldığım tavsiyeleri de tekrar değerlendirerek, mevcut tüm projeleri ve planları yeniden değerlendirmeye başladım. Benim yaptığım gibi, tüm şirketlerin ve pazarlamacıların 2021 planlarımızı yeniden gözden geçirmelerini öneriyorum ve 2022’ye farklı bir stratejiyle girmeleri oldukça önemli hale gelecek.
Evden çalışma çok zorlu bir süreç; fakat kolaylıkları da var. Öncelikle İstanbul gibi şehirlerde trafikten neredeyse günde 4 saat kazanıyorsunuz ve yolda geçen yorucu süreç de büyük bir avantaj. Ayrıca, milyonlarca insanın trafik yoğunluğu ve enerji tüketimi yaptığını öngörürsek, dijitalleşme ve evden çalışma çevre için de oldukça önemli. Özellikle beyaz yaka ve bilgisayar üzerinde çalışan profesyonel sınıf için uzaktan çalışma önemli. Zoom ve Microsoft Teams gibi video konferans çözümlerindeki büyüme de bundan dolayı gerçekleşti.
Şirketler ve pazarlamacılar, hatta şirket yöneticileri şunu mutlaka göz önüne almalı: uzaktan çalışma kalıcı hale gelecek ve şirketler bu sürece ayak uyduracak strateji ve teknolojik alt yapıları kurmaları gerekiyor. Her büyüklükteki şirket gelecekteki ofis alanlarına, uzaktan çalışanlara ve yüz yüze etkileşim süreçleri ve bu süreçlerle ilgili beklentilere karşı yaklaşımlarını değiştiriyor. Spor ve sinema salonları bu süreçten derinden etkilendi ve Netflix gibi dijital platformların büyümesi hızlandı. Sinema sektörü zor durumda ve bu sektördeki pazarlamacılar farklı stratejiler uygulamak zorunda..
Çalışanlar ve tüm insanlar yaşanan sürecin normale dönmesini bekliyor ve gelecekte nasıl bir sürece uyanacağını merak ediyor. Profesyonel çalışanlar, yaşamlarının büyük bir kısmını geçirdikleri ofislerini özlüyor ve tekrar eskiye dönmek için can atıyor; fakat bu süreç biraz daha sürecek gibi duruyor ve tüm stratejilerimizi buna göre yapmalıyız. Bu süreç 2021 boyunca devam edecek ve pazarlama ekipleri, şirketlerin nasıl bir iş modeli uygulayacağını da merak ediyor.
İnsanlar, hem iş hem de eğlence için zamanlarını nerede harcadıkları hakkında çok fazla düşünecekler ve bu gerçeği kabul eden ve gerçek bir yer duygusunu kapsayan pazarlama kritik olacaktır. B2B pazarlamacıları için, ofislere dönüş bir tema olabilir. Bazı çalışanlar, ofis işinin yoğun olduğu iş arkadaşları arasında masalarına geri dönmekten memnun olacaklardır. Evden çalışmayı seven diğerleri için geçiş biraz zorlu olabilir.
Pazarlama ekipleri, duygulara hitap eden ve müşterilerinin ruh haliyle uyumlu olan düşünceli kampanyaları nasıl başlatabilir ve nasıl geliştirebilir. Potansiyel müşterilerin sahip oldukları iş durumu türünü öğrenebilir ve buna göre strateji uygulayabilirsiniz ve bu da sizin onlarla en uygun şekilde bağlantı kurmanıza neden olacaktır. Bu noktada şirketler ve çalışanlar için çevrimiçi etkinlikleri daha da iyi hale getirmek için bazı ciddi yatırımların önemli olduğuna inanıyorum.
Çevrimiçi etkinliklerin geleceği yeniden yazılacak ve tüm şirketler bu teknolojileri kolaylaştıracak bir sürece girmeli ve bu alanlara yatırım yapmalı. 2021 gerçekten en iyi işe yarayan stratejileri bulabileceğimiz zaman ve 2022 için planlamaları burada yapabiliriz. 2021 için gereken tüm değişiklikleri düşünseniz bile, 2022’yi düşünmek için çok erken değil. 2020 bizim için bir kaos yılı oldu, 2021’in bize ne getireceğini bilmiyoruz; fakat düzeleceğini öngörebiliriz. 2022 pekala bir büyüme yılı olabilir ve bu pazarlamacılar için muazzam büyüme fırsatı. Makroekonomik koşullar istikrar kazandıkça ve şirketler yatırıma geri döndükçe, pazar hareketlenebilir. Bundan dolayı 2021’i çok iyi kullanmanız gerekiyor.