Korona virüs salgınından dolayı tüm dünyada perakende satışlarında düşüş yaşandı. Bu düşüşün en önemli nedeni, insanların kendilerini eve kapatması olsa da; yine de mağazalar açık olduğu takdirde alışveriş yapılabilir ve satışlar artabilirdi. İnsanlar, AVM’lerde yer alan mağazalara ulaşamadıkları için ihtiyaçlarını ertelediler. Tüm dünyada olduğu gibi; Türkiye’de de tüm AVM’ler ve Alışveriş merkezleri içinde yer alan mağazalar kapandı. Mağazaların kapanması, satışların düşmesine ve tüm dünyada tedarik zincirinin de bu salgından etkilenmesiyle, şirketler cirolarında büyük kayıplar yaşamaya başladı.
Salgından 2 ay geçmesine rağmen hala tüm AVM’ler kapalı ve Mayıs ortasına kadar da bu kapalı durum devam edecek. AVM içinde mağazaları olan lüks markalar ve giyim mağazaları da zor günler yaşıyor ve Korona virüsünden dolayı, mağazaya gelecek müşterilerin kıyafetleri nasıl deneyeceği de bir başka tartışma konusu. Mağazaların bu sorunu aşmak ve ürünleri müşterilerine AR artırılmış gerçeklikle denetme şansları var ve e-ticaret kanalıyla destekleyecekleri bir yapıyla eski satışlarına dönebilirler.
Salgının tüm dünyada ortaya çıkması Mart ayında gerçekleşti ve Mart ayından günümüze kadar perakende satışları yüzde 20 civarında düştü. Giyim satışları ise neredeyse % 50 oranında tüm dünyada düştü. Mobilya sektörünün satışları da yüzde 30 civarında düştü ve lüks ürünlerin de yine yüzde 35 oranında tüm dünyada düştüğünü söyleyebiliriz. Türkiye’de de yine bu rakamlar, yaklaşık olarak aynı oranda düştü diyebiliriz. Bu rakamları göz önüne aldığımızda şirketlerin e-ticaret kanallarına yatırım yapmaları oldukça önemli ve bu kanalları güçlendirmek firmaların satışlarına katkı sağlayacaktır.
Korona salgınından önce tüm mağazalar satışlarını perakende kanalı üzerinden ilerletiyordu ve e-ticaret kanallarına çok ağırlık vermiyorlardı. Fakat tüm dünyayı etkisi altına alan salgın, e-ticaretin ne kadar önemli olduğunu ve e-ticaret kanallarını da firmaların güçlendirmesi gerektiğini fark ettiler. E-ticaret kanallarını güçlendirmek ise teknoloji yatırımıyla olmakta. Özellikle giyim ve müşterinin bakarak, dokunarak aldığı ürünlerin satışını, e-ticaret üzerinden yapmak için artırılmış gerçeklik çok iyi bir seçenek olabilir.
Müşteriler, alacağı bir ürünü artırılmış gerçeklikle görebilir, ayrıntılı bir şekilde inceleyebilir ve satın alma kararı verebilir. Gelecekte, VR ve AR teknolojileri çok yaygınlaşacak ve e-ticaret sektöründe kullanılabilecek; fakat günümüz teknolojileri ve şirketlerin dijital yapılarını dikkate aldığımızda biraz zamanımız var gibi gözüküyor. Aslında, günümüz teknolojisi tüm VR ve AR altyapıyı kurmaya müsait, fakat şirketler buna hazır değil. Şirketlerin, dijital altyapısını kurarak bu alana adım atması gerekiyor. Yatırımlarını bu tarafta yapacak e-ticaret firmaları gelecekte çok kazançlı çıkacak.
Gelecekte, teknoloji çok daha gelişmiş olacak. Yapay zeka ve diğer teknolojilerle birlikte tüm bedeniniz ve ürünler 3 boyutlu taranıp anında dijitale aktarılacak ve bir mağazadan almak istediğiniz ayakkabı ya da kıyafeti artırılmış gerçeklikle üzerinizde görebileceksiniz ve hemen bu ürünü satın alabileceksiniz. Otonom araçlarla da bu ürünler size gelecek ve e-ticaret kanalları oldukça önemli hale gelecek. Augmented Reality Technology (AR), artırılmış gerçeklik gelecekte özellikle perakende ve e-ticaret için çok önemli bir kanal olacak.
E-Ticaret ve Perakende mağazalarının 2D internet tarayıcıdan 3D artırılmış gerçekliğe yolculuğu: AR artırılmış gerçeklikle e-ticarette başarılı olabilirsiniz. Günümüzde e-ticaret firmaları hala 2D yani 2 boyutlu internet tarayıcılara hapsolmuş durumdalar ve bu süreç AR ve VR teknolojilerinin gelişmesiyle değişecek ve e-ticaret firmaları 3D internet tarayıcılar var VR gözlüklerle birlikte 3D satış deneyimi yaşatacaklar. VR gözlükler yavaş yavaş yaygınlaşıyor ve bu gözlükler tüm dünyada eğitimden-oyun sektörüne ve hatta sanayi sektöründe kullanılacaklar ve 3D VR gözlükler ve sanal gerçeklik sayesinde e-ticaret ve perakende satışları gerçek dokunma ve görme duygusunu tüm evlere taşıyacak.
Verimaker Digital Moment olarak, e-ticaret kanallarından VR gözlükleri kullanarak e-ticaret kanalına girip bu kanalda yatırım yapmanın özellikle giyim ve lüks ürün satan mağazalar için oldukça önemli olacağını düşünüyoruz. Bu şekilde bir alt yapı kurduğunuzda, tüm müşterileriniz gerçek bir alışveriş deneyimi yaşayarak ürünleri hızlı satın alacak ve bu satın alma kararı kolay gerçekleşerek, satışa dönüşme KPI’yı artmış olacak. Oculus gibi gözlüklerle, harika işler ortaya çıkarak firmalar gelecekte öne çıkacak.
Resimler: Oculus’a aittir.